kolmapäev, 15. detsember 2021

Costa Rica toidud ja joogid

         Lubatud tehtud. Kirjutan täna hommikul toitudest. Mul on ju terve toidublogi , kus ma toitusid hindan ... miks ei võiks hakata seda ka reiside ajal tegema. 2016 tegin katse piimaga erinevates maailma piirkondades. Alates sellest reisist hakkan siis eraldi kirjutama kõigist toitudest. Las Costa Rica olla siis esimene. Selleks, et oleks asjal süsteem, jaotan toidud nelja viide ossa - joogid (va alkohol, sest teadupoolest neid jooke ma ei degusteeri), starterid ja peakoka tervitused, eelroad ja supid, põhiroad ning loomulikult magustoidud. Nii, läheb lahti.

            Joogid.

    Ei pea just eriline mälumängur olema, et teada - Costa Rica jookidest domineerivad värsked mahlad. Ah jaa ... nagu paljudes teistes soojades riikides, tuuakse (või on juba laual) kohe alguses külma värsket vett joogiks. See on nii loomulik, et ei pea küsimagi. Mahladest on pakkuda papaia, mango, apelsini ja arbuusi mahlasid ning mingeid magusaid mahlasid, kus on väiksed seemned sees ja mille päritolu ei osanud ma selgeks teha. Korra küsisin ka greibimahla, kuid seda polnud. Eriti meeldis mulle aga cas mahl, mis on ka fotol, selline mõnus hapukas jook cas puu (nimetatud ka Costa Rica guajaav´iks) viljadest seda muudkui jooks ja jooks. Kusjuures mahla valatakse lõuna- ja õhtulauas kogu aeg juurde, nii et joo palju jaksad. 

        Kuumadest jookidest domineerib kohvi, mis kaasreisijate hinnangul olla päris hea, kuid mina seda ei tarbi. Mina proovisin kakaod ja ei pettunud. Seda tehakse siin mõnusalt mõrkjat ja rohke piimaga. Kusjuures kohviistanduses nägin seinal huvitavat tabelit jookide kofeiinisisalduse kohta ... kakaos on oluliselt vähem kofeiini. Kuid vaadake energiajooke ja coca-colat ... uhhhhh. Ma jään kakaojoojaks. Kusjuures "Don Juan Tallinas" on jõudnud ka Costa Ricasse ja hakanud seal naiste meeli vallutama kakaoga ja kohviga, mitte mõõgavõitlusega nagu filmis.  

    Pakutakse ka muid jooke ... tavalisi ... nagu coca-cola, spite ja muud karastusjoogid. Korra võtsin ma ginger alet (see on allpool fotol toitude taga), mis oli päris maitsev. Siiski ei saa midagi heade külmade värskete mahlade vastu. Kuid eks seda saate ise otsustada, kui kord Costa Ricale tulete. 

Starterid ja peakoka tervitused

Nagu ka Eestis, nii ka siin ei pakuta seda toidugruppi igal pool. Kuid mitmetes toidukohtades oleme saanud enne eelrooga puuviljavaliku, mis koosneb paljudest maitsvatest värsketest puuviljakuubikutest. Selliseid lusikaampse, nagu sageli meil pakutakse, pole siiani kohanud. 

Eelroad ja supid.

Eelrooga ja suppi pakutakse siin enamasti. Suppidest on kõige enam erinevate aedviljade püreesuppe. Maitse järgi tundus olevat uba, brokolit, kõrvitsat ja veel palju muid koostisosi, kuid ma võin ka eksida nende nimetamisel. Kusjuures tundus, et sinna oli ka piima lisatud. Supid on kergelt vürtsikad ja maitsvad. Mulle isiklikult püreesupid meeldivad. 

Eelroogadest maitses mulle .... üllatus-üllatus ... krevetid terava kastmega. Väga värskendav ja maitsekas. Sellest innustatuna ostsin endale kogu ka erinevaid salsa kastmeid. Kuid salatid olid ka väga maitsvad. Te vaid vaadake fotol, mida kõike seal ei leidu. Tegemist on kanasalatiga ... kanaliha oli ka maitsev, kuid lisandid andsid sellele palju-palju erinevaid maitsevarjundeid juurde. Sellist salatit sööks iga päev, kuid Eestis on koostisosade kokkusaamisega probleeme. 

Lisaks eelpooltoodutele sai eelroaks tellida ka puuvilju, aedvilju ja teisi värskeid kohalikke aiasaadusi. Hulka eelroogasid oli mereandidest ning kalast, mida siiani pole veel jõudnud proovida ja muid hea väljanägemisega hõrgutisi.

Põhiroad

Alustan hommikusöögi põhiroogadest. Kõigepealt siis Costa Rica traditsiooniline hommikusöögitaldrik.... vähemalt nii oli menüüs kirjas ... ei oska hinnata, kas nad kohapeal seda ka sagedasti söövad. See koosnes tumedast ubadega riisist, mida siin pakuti sagedasti erinevate toitude juurde. Maitseb väga eriliselt, lisatud on mingit maitseainet, mille koostist ei osanud ma ära arvata. Siis oli tavaliselt hommikusöögi juurde (ja ka teiste toitude juurde) pandud küpsetatud banaani (fotol üleval ääres). Küpsetamiseks on siin erilised banaanid, sellised suured ja rohelised. Korra ma ostsin kogemata küpsetamise banaani söömiseks ja pean tunnistama - ei maitsenud toorelt kuigi hästi. Küpselt aga on hea ja sobib toitude juurde. Siis veel juustutükike ... selline kergelt sõira moodi. Muna ja/või omletiports ja pannkook. Pannkoogid olid siin natuke tuimad, kuid lisandid reeglina selle eest väga head. Eelroogasid ja ka põhitoite serveeriti sageli mingi lehekese peal, mis oli pigem dekoratsiooniks. Hommikusöögivaliku juures oli ka sageli vorstikesi, mis mulle ei maitsenud ... korra võtsin ja siis jätsin. Praemuna tehakse siin enamasti härjasilmana ehk kollane vedel, kuid kes soovib, võib lasta ka kollase kõvaks praadida (kui tellimisel see võimalus on).

Pastaroad on paljudes menüüdes olemas. Pastad on väga erinevate lisanditega ning enamasti hästi kooresed ja mõõdukalt vürtsikad. Mulle maitsesid. Kasutati nii spagette, ravioole kui muid pastasid. Kergema toidu armastajad said võtta aedviljapastat, rammusamate roogade ihaldajad erinevaid lihaga pastasid. Mina võtsin kalkunisingiga ja teine kord kanaga. 

Veiseliha "tenderloin" piprakastmes
Ei saa ma ilma veiseliha maitsmata. Sellel reisil pakutakse seda ohtralt, sest loomakasvatus on siin aktiivne. Tänaseks oln söönud juba kuute erinevat veiseliha praadi ja pean tunnistama, et tõsiselt hästi oskavad loomaliha valmistada. Mina tellin seda ikka punasena. Mmmmmmm. mõnusalt mahlane, pehme, maitsekas ... suu hakkab kohe vett jooksma, kui sellele mõtlen (kusjuures reaalselt, mitte kujundlikult). Kastmetest proovisin juustukastet (hea, kuid mitte väga eriline), seenekastet (hea koorene, maitsekas) ja piprakastet (pisut liiga tugev musta pipra maitse). Lisanditeks oli tavaliselt aedviljad ja erinevalt valmistatud kartulid, mis on ju sellelt kontinendilt pärit. Sain kartuliputru, friikaid ja koorega ahjukartulit. Viimased olid kõige maitsvamavad. Veiseliha on enamasti sisefileetükk, millel oli ka eriline nimi tenderloin. Mitte kordagi pole ma saanud siin pekist ja soonilist loomaliha. Mitte kordagi pole loomaliha olnud vintske (raskesti lõigatav). Vaid korra oli liha liiast küps (maitse oli ära tapetud). Igal juhul ... veiseliha soovitan Costa Rical tellida. Kui aga tellite, siis just tenderloini ehk sisefileed, sest ühes teises kohas tellisin seljatüki nimega sirloin ja see polnud üldse hea ... sooniline ja rasvaribaga. Osa jäigi söömata.

veiseliha juustukastmes
Pakuti ka kala, mis enamasti oli lõhe ja mõned korrad ka valge kala. Kui ma olen Eestis eelistanud valget kala, siis siin oli minu arvates parem lõhe. Muide, ka seda sai tellida erinevates küpsusastmetes ja meedium küps lõhe oli väga mahlane. Nii mahlast lõhet ma ehk polegi söönud ... meil on tavaliselt liiga küps ja tuim. Kahjuks ei teinud ma kalaroogadest fotosid. Valge kala kohta ütlesid kaaslased, et tuimavõitu.
Sealiha ma ei maitsnud. Ja kanaliha, mis maitses nagu kanaliha. Ehk kastmete maitsestus oli pisut erinev, kuid muidu kana nagu kana ikka. 


Magustoit ehk dessert

Magustoiduks pakuti mitmeid erinevaid koogilõike, mida kõiki ei oskagi kirjeldada. Üsna tüüpiline oli magus sõirataoline kook, mis täitsa maitses. 

Kolme piima magustoit, mis on fotol, oli küll liiga lääge. Maitses nagu sefiirikook. Oleks võinud lisaks maasikatele veel midagi hapukamat juures olla ... igal juhul see mulle ei maitsenud.

Kookospiimatarretis oli palju parem. Kes mäletab kunagist nõukogudeaegset piimakisselli, siis struktuurilt oli see sarnane ja piima oli sinna kindlasti lisatud. Maitses aga kordades paremini kui toonane magustoit.  Võik öelda, et maitses hästi.

Tavapäraselt oli magustoiduks erinevaid jäätisi. Need olid ehk pisut teistsugused kui meil. Sellised sõmerad. Jäätiseosakesed olid suuremad kristallid. Maitses aga suhteliselt sarnaselt meie käsitööjäätistele. Jäätise juures polnud lisandeid (kastet, puuvilju ega muud). 

Vot sellised toiduelamused Costa-Ricalt. Kuna reis pole veel läbi, hakkan seda blogi täiendama vastavalt uutele elamustele. Lõppu panen haraknäärist, keda hommikusöögilt tulles kohtasin.




 

 



 

2 kommentaari:

  1. Ooo mis hõrgutised...
    Šokolaadid on raudselt kehvemad kui Kalevi omad! Või?

    VastaKustuta
  2. Kusjuures väga hea šololaad on siin ... ostsin väikse hunniku kaasagi

    VastaKustuta