kolmapäev, 12. november 2025

Ürgne Põhja-Patagoonia loodus ja mõnus matkamine ning ronimine.

Minu auto rentimine ja ringreis kujunes üle ootuste eriliseks. Olin ju kasutanud selle ette valmistamiseks oma väheseid teadmisi sellest piirkonnast, arvutist leitud informatsiooni ning locuse-  ja googlemapsi kaardirakendusi. Lihtsalt valisin ühe ringi mägedes, kus sai vahepeal matkata, pisut ronida ja kauneid vaateid nautida. Kokku läbisin umbes 270 km, mis on paras ühe päeva sõit. Kuid nüüd kõigest algusest.

Alustasin päeva kella seitsme ajal hommikul korraliku hommikusöögiga. Taas kord sain nautida neid väikseid mõnusaid juustu-saiapätsikesi, mis meenutasid pisut meie tuuletaskuid, kuid olid palju väiksemad ja mida ma mõned aastad tagasi Brasiilias olin söönud. Kasutasin neid leiva asemel. Hommikusöögi laud oli siin rikkalik. Jäin rahule ja sain kõhu täis.

Auto ja liiklusega sain kohe hakkama, sest olin eelmisel päeval jälginud kohalikku liikluskultuuri. Sain aru, et siin sõidetakse üherealisel teel kahes reas ja linnades on tihedalt eelmise auto sabas sõitmine, et teised vahele ei trügiks. Esimene sihtmärk oli sõita teisele poole järve ja vaadata San Carlos de Bariloche´t sealtpoolt. Kahjuks polnud autol kaardirakendust ja sellepärast kasutasin googlemapsi kaarti ning olin selleks ostnud 1,5GB internetipaketi. Kusjuures telefonilevi oli alguses kenasti olemas, kuid teatud hetkel mägedes kadus hoopiski pikaks ajaks ning pidin kasutama Locusmapsi rakendust, mis töötas ka offline. Hea on alati omada sellist võimalust, sest kunagi ei tea, mis juhtub andmesideühendustega.


Esimesed paarkümmend kilomeetrit olid "igavad", sest neid vaateid ja olukordi olin ma juba näinud. Tõsi, see hommik oli eelmisest pilvisem ja seetõttu olid ka vaated pisut teistsugused. Lumised mäetipud oli mattunud pilvedesse ja valgus samuti hoopis teine. See väike linnake aga ei paistnud loodusest üldse välja. Mäed olid linna kõrval palju võimsamad. See vaade polnud midagi erilist, sõitsin edasi järgmise sihtmärgi poole,  milleks oli teine, veel väiksem linnake järve teisel kaldal, mida kutsuti ka rikkurite linnakeseks, sest sinna olid rajanud oma puhkemajad paljud kuulsused. 

Selle linnakese nimeks oli Villa la Angostura. Mis paiknes sopilise järve loodeosas ning kus seisis nii järvel kui ka kaldal tohutu hulk eri suuruses paate ja kaatreid. Mitte suuri merekaatreid, vaid väikseid järvel sõitmise kiirkaatreid. Asus see linnake aga Nahuel Huapi rahvuspargis, mis laius samanimelise järve põhjakaldal. NB! Lõunakaldal asus siis San Carlos de Bariloche.... kuid järv ise oli nii sopiline, et raske oli määratleda kallaste ilmakaari. Villa la Angostura polnud midagi erilist. Silma torkas see, et selles linnakeses oli oluliselt rohkem puidust maju ning nagu juba kirjutasin, palju kaatreid. Kuna tegemist oli rahvuspargi territooriumiga, siis oli ka palju metsa. Kuid linnad polnud minu eesmärgiks. Sõitsin edasi.

Üsna pea keerasin suurtelt teedelt kõrvale ja ... alles siis läkski huvitavaks ja eriliseks. Loomulikult muutus ka tee palju kehvemaks ja hakkas vihma tibutama, kuid see polnud probleemiks. Panen siia väikse sõiduvideo, et oleks näha ee ja ilmaolusid. Peagi jõudsin teise järvekese kaldale, mille nimeks oli Lago Traful, mis oli küll väiksem kui eelmine, kuid minu arvates oli palju erilisem. Selle järve kaldal patseeris hulgaliselt veelinde. Fotol peaks olema mets-nösuhani (Chloephaga poliocephala), vähemalt nii määras mulle selle liigi tehisintellekt. Neid linde nägin veel paljudes kohtades. Väga erilised olid ka selle järvekese kaldal kõrguvad mäed, mis paistsid silma oma sakiliste vormidega. 

Väikseid järvekesi oli piirkonnas palju, kuid kuna ilm oli pilvine, siis paistsid järved hoopis teistsugused, kui neid kaldal reklaamivatel fotodel oli kujutatud. Lumiste tippudega mäed olid varjatud tihedate pilvedega ning metsad mägede kaldal olid mornid ja tumedad. Kuid eks omapäraselt ilusad ole ka need vaated. Ilma ei saa valida, seda tuleb võtta sellisena nagu ta parajasti on. Lisan siia kaks fotot, millest ühel on kujutatud järv hetkel ja teisel plakat, milline on vaade selge ilmaga. Leidke kümme erisust 😊.



Minu järmiseks sihtmärgiks oli Cantarose joa külastamine, mis asus Traful´i järve suubuval jõel. Kusjuures oli see juga ka meie algses reisiplaanis, kuid grupijuht oli selle millegipärast välja jätnud. Alles siis, kui olin matka joa juurde ette võtnud, sain aru, miks see välja jäeti.... teekond joa juurde oleks olnud päris mitmele meie grupist üle jõu käiv, sest tuli ronida nii kahjuservi mööda kui turnida üle puujuurte ja mahalangenud tüvede. Kuid mulle see matk meeldis. Vihm oli järgi jäänud ja loodus säras mulle kõikjal vastu, isegi päike näitas aeg-ajalt oma nägu. Kõige rohkem meeldis mulle see ürgne loodud, kus vanad mahalangenud puud olid risti-rästi metsa all, kus linnud kevadiselt laulsid ja kus matkarada oli sillutamata. 

Juga, mida ma nimetaks pigem koseks, oli samuti võimas ... loomulikult mitte Niagara mõõtmetega, kuid see-eest inimeste poolt lagastamata ja asustamata ... täpselt selline nagu loodus ta vorminud oli. Mitmekümne meetri kõrguselt alla kividele langev veevoog tekitas tohutu veepiiskade pilve ja edasi voolas kärestikuline mägijõgi puude ja kivide vahel. Kusjuures fotol ei paistagi see nii võimsana. Kuid salvestatud videol on näha ja kuulda selle joa jõudu. Olin seal ihuüksi ja ronisin päris joa kõrval asuvatele mahalangenud puutüvedele ning istusin ja nautisin õnnelikuna looduse ürgset võimsust.

Rahul ja väsinud matkast sõitsin mööda kehva rahvuspargi vahelist teed edasi. Õnneks pidas auto vastu ... sai küll poriseks ja päris mitu kivi tonksas vastu põhja, kuid liikusin järjekindlalt edasi. Kusjuures mitte kõigil polnud läinud nii hästi. Kahel noorel tüdrukul oli äsja purunenud  autorehv ja nad seisid nõutult auto kõrval. Seekord ei hakanud ma džentelmeni mängima ja sõitsin vaikselt mööda. Vahepeal viis minu tee üle puidust sildade (video) ning vahel tuli sõita kaljunukkide alt läbi (video). Väga vaheldusrikas ja põnev oli sõita. Tee kõrval ja vahel ka tee peal liikusid vabalt lehmad ... vot see on tõeline vaba karjapidamine. Ju siis siit tulevadki need maitsvad tenderloini steigid.

Nii nagu midagi huvitavat nägin, nii keerasin teelt kõrvale ja peatusin. See on üksi autoga ringi sõites eelis ... võid teha seda, mis hetkel õige tundub. Nii sain ma näha vanu lagunenud puitsildu, huvitavaid puujuuri, paadiga kalastavaid kohalikke, mitmeid linde ning tohutu palju ilusaid vaateid mägedele ja ürgsele loodusele. Ahmisin seda kõike endasse ja salvestasin neid ilusaid hetki ... et hiljem meenutada ja taas end õnnelikuna tunda. 

Kuid see polnud veel kõik. Sain ikka kaljuronimise kogemuse ka kätte. Nimelt jõudsin ühte ilusasse kohta, kus kaljud olid püstloodis vee kõrval ja oli võimalik ronide nende tippu. Natuke jube (video), kuid samas hirmus põnev. Mõnes kohas kohas arvasin, et ei suuda seda retke läbida, kuid pisut paremaid kinnihoidmise nukke otsides sain ikka üles. Loomulikult ei roninud ma mööda seda püstloodis seina, vaid valisin ikka eakohase raja, kus tõusunurk oli maksimaalselt 70 kraadi ringis. Fotol oleva nuki tipus aga käisin ikka ära. Sain pulsi taas 150 peale ja pluus, mis seljas oli, sai higist märjaks. Kuid ära tegin. Kusjuures oli kõige hullem väga tugev tuul, mis vahel tahtis mind kaljult minema pühkida. Õnneks olen üle saja kilo raske ja tuule võim mulle ei hakanud. Samuti olid seljas tuulekindlad riided ja peas kõrvade kaitseks soe müts ... 

Mäed olid väga erilised. Kord olid kulunud metsadega kaetud, kord järsud kaljused, siis sellised urbsed, mida ma varem näinud polnud, vahel aga minarettide sarnaste moodustistega. Nii vaheldusrikas ja nii ilusad vaated. Lisan siia hulgaliselt fotosid ürgse Põhja-Patagoonia mägedest. 


  
 
 
  




 



Edasi sõites sain veel tutvuda kohaliku jõepraami toimimisega. Kusjuures seda oli tõeliselt huvitav vaadata ... nimelt ei kasutatud praami liigutamiseks ei elektrit ega ka mitte mingit muud mootorit, vaid hoopis vintsisüsteemi ja kiire jõevoolu jõudu. Nimelt oli praami mõlemas otsas trossiga ühendused ning siis nihutas praamimees vintsiga praami jõevoolu suhtes sellise nurga alla, et vool lükkas praami piki trossi edasi ... ja nii liikus praam sellele laaditud autodega jõe ühelt kaldalt teisele ... äärmiselt leidlik lahendus. Polnud sellist enne näinudki. Vaadake ise seda videot ... uskumatult lihtne ha geniaalne lahendus. Kusjuures oli neil tööd kõvasti, järjekord kohalikest autodest oli ootamas. Jalakäijad said aga üle rippsilla, mida ka mina kasutasin jõe ületamiseks.

Ja nii jõudsingi ringiga tagasi alguspunkti ja viisin päris poriseks saanud auto tagasi Herz´i. Nad ei pahandanud, sest ju siis oli see tavapärane. Hoopis tänasid, et kasutasin nende teenuseid. Kütust oli kulunud vaid 18 liitrit ehk umbes 24 000 peeso eest ... liiter bensiini maksis umbes 0,9 eurot liiter !!! Pole paha ... oli ökonoomne auto ja odav kütus. Mis nii viga. See oli hea otsus, minna taas eraldi seiklema. See oli just selline "minu moodi" päev, nagu ma ihkasin. Loodetavasti tuleb selliseid päevi veel nii sellel reisil kui ka järgmistel ...

Õhtul tegin ühe "väikse" lasanje kohalikus pizzakohvikus ja lesisin pikalt soojas vannis, et päeva jooksul kogutud higi maha leotada. Homme ootab pikk ja eriline teekond praamide ja bussidega mööda järvi ja jõgesid ning üle mägede Argentiina Patagooniast Tšiili Patagooniasse. Lisan reisikaardi, mille õhtul sain. Kuid sellest juba järgmises blogis.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar