pühapäev, 7. juuli 2024

Esimesed päevad Slovakkias

Foto internetist
Kohe esimesel päeval sain aru, et kodutöö enne reisi polnud piisavalt hästi tehtud. Nimelt unustasin vaadata kohalikke riiklikke pühasid. Jõudsime 05.juulil oma ööbimiskohta ja mõtlesime, et läheme poodi ja varume toitu ning muid esmatarbekaupu järgmisteks päevadeks, kuid võta näpust - poed kõik kinni, sest Slovakkias on riigipüha ja vaba päev ... Püha Cyrili ja Püha Methodius püha. Need kaks meest on Õigeusu kirikus väga tähtsal kohal. Võibolla meile kõige huvitavam fakt on, et just nemad lõid Slaavi tähestiku - ja venna Cyrili järgi teame seda tähestikku siiamaani kui kirillitsa´t. Panin foto alla lingi, kus saab nende vendade kohta huvitavaid fakte lugeda. Jajah .. kusjuures astusin juba teine kord samasse ämbrisse ,,, Saksamaal käies jäin ka korra söömata, sest poed olid riigipüha tõttu kinni. Seega ... enne kui hakkate kuhugi reisima, siis vaadake järgi riigipühad, et ei tekiks sellist ettearvamatut momenti.

Meie majake osutus päris suureks. Täitsa talukompleks kohe. Kuid loomulikult kasutame meie vaid elumaja osa. Fotol paremal pool olev aed kuulub ka maja juurde ja sisehoov ... kus hea suurenduse korral näeb mindki mugavalt istumas ja dooni lendu jälgimas. Igal juhul väga stiilne ja mugav koht. Seda soovitaks teistelegi. Me oleme seal neljakesi, kuid maksimaalselt on võimalik majutada kaheksa reisijat ... kolm kahekohalist voodit ja kaks ühekohalist. Ka autodele on kõrval veel väike parkimisaed ... kui tulla mitme autoga. Nagu näha, parkisin mina otse hoovi maja ukse ette.
Seest olid ruumid ka väga stiilsed. Kogu varustus oli olemas ... ainult nõudepesumasinat polnud. Kuid see eest kõik nõud, triikraud, hunnik mänge, pesumasin ja palju muud. Toit maksab siin supermarketis võrreldes Eestiga oma 20-30% vähem. Tasub osta ning ise süüa valmistada. Väljas söömine on ka pisut odavam, kuid mitte eriliselt. Käisime Kauflandis ... seal oli äärmiselt hea valik ja normaalsed hinnad. Ja toidu kvaliteet oli ka hea. Olen proovinud piima juua igal pool maailmas ja Slovakkia piim ning piimatooted on päris head. Kui majakesest veel ... siis asukoht on super ... tupiktänava lõpupoole. Ei mingit müra-kära. Öösel on nii rahulik olla. Ja õhk ... see on nii puhas ja värske siin mägede vahel.

Ilus. Minule kui lõunaeestlasele on siin nii ilus ja kodune. Mäed ümberringi ... "pisut" suuremad küll kui Haanja või Otepää kõrgustikel, kuid samasugused rohelised, metsased ja lauged. Kuna pühapäeval ja esmaspäeval lubas Norra ilmajaam, mis on minu arvates üks täpsemaid ilmaprognoose, kõva vihma, siis plaanisime laupäevaks väikese matka mägedes koos koobaste külastamisega. Vaid paarikümne kilomeetri kaugusel meie ööbimiskohast on Demänovská ľadová jaskyňa ehk Demänovská Ice Cave ja Demänovská jaskyňa slobody ehk Cave of Liberty  ... ja nende kõrval rida mõnusaid matkaradasid. Kusjuures siinkohal osutus väga kasulikuks telefonis äpp Freemap Slovakia, kus paari puutega sai igas mägede punktis valida endale sobiva pikkusega ja raskusega matkaraja. Kusjuures on kaardil tähistatud kõik koopad, allikad (sh joodava veega allikad eraldi), kosed, suured kivilahmakad ja muud vaatamisväärsused ja matkal vajalikud kohad. Loomulikult on tähistatud ka lõkkeplatsid, WC-d ja teised rajatised. Panin siia tänase matkamise piirkonna kaardi ... need allapoole avanevad kaarekesed on koopad ... ei suutnud kokku lugeda, kui palju neid siin on.

Koopad olid eri suuruses. Kõige suurem oli loomulikult see Jääkoobas. Seda kasutati vanasti jää hoidmiseks suvel. Koopas oli tõesti päris jahe, kõigil olid joped ja pikad püksid ... minul aga lühikesed püksid ja T-särk ... kusjuures polnudki eriti külm ... isegi käsi ei pidanud tasku sooja panema. Sissepääs koopasse maksis 10 eurot täiskasvanu ja 5 eurot kuni 15 aastane laps. Ma tegin sohki ja ostsin oma 16 aastasele ka lapse pileti ... keegi ei tundnud vanuse vastu huvi. Pildistamise eest pidi ka 10 eurot välja käima ja parkimise eest ka 10 eurot. Päris kallis koobas. Koobas oli suur-suur, kuid suhteliselt igav. Olen käinud eri kohtades koopaid vaatamas ja enamasti on stalaktiite ja stalagmiite hulgaliselt ... kuid selles koopas mitte eriti. Võibolla sellepärast, et vett tilkus ülevalt vähem .... võibolla olid kivimid teistsugused. Pisut häiris ka see, et valjuhääldist tulev jutt oli arusaamatus keeles. Läksin küsisin saatja käest, et miks nii, ja sain vastuseks, et meid liideti poolakeelse grupiga, sest inglisekeelseid oli liiga vähe 😓. Saine vaid inglisekeelse lehekese, kus olevad sama tekst, mida räägiti. Nojah.

Matk oli mõnus. Väljas oli 23-24 kraadi sooja ja meie kõndisime puude vilus ... all oorus puude viilus. Kokku sai kõnnitud oma 5-6 km mägijõe kaldal. Eriti huvitav oli vaadata neid kohti, kus vesi mäest välja voolas ja jõekesega liitus. Kanjonis liikudes oli koopaid oli palju-palju, mõni lihtsalt väike süvend ja mõni kadus pikalt mäe sisse. Mõnel olid ees trellid, kuid mõnda sai päris sügavale uudistada. Kokku pidi olema selles piirkonnas koopaid mäe sees 48 km pikkuses. Neid annaks läbi käia. Matka lõpus jõudsime hotelli nimega Relax Hotel Fim. Rada läks siin üles mägedele, kuid arvestades minu kulunud põlvi ja väiksema poisi hala ... jäi sinna targu minemata. Eks raskusaste oleks seal olnud ka kõrgem ja meil polnud vastavat varustust. Istusime hotelli baaris ja jõime ühed mokteilid ning liikusime tagasi.

Nii see teine päev Slovakkias läbi saigi. Järgmiseks plaanime taas veekeskusse minna ... Slovakkias on neid nagu seeni metsas ... seekord siis on sihiks Waterpark Park Bešeňová, mis pole küll nii võimas kui Tatralandia, kuid eks näis. Õhtuks lubas vihma ... kuid vaid 0,1-0,2 mm ... ehk pisut udutab. Eks näis.