Kolmas päev oli sõidupäev, kuid väga
elamusi pakkuv. Loomulikult on tüütu bussis loksuda, kuid samas näeb bussisõidu
ajal palju rohkem kui lennukiga lennates. Sõitsime Addis Abebast Awassa. Umbes
220 km, kuid aega läks kaks korda rohkem kui Tartust Tallinna sõites, sest
liiklus oli päris tihe. Tõsi, hiinlased olid ehitanud kiirtee, mida mööda saime
päris pikalt sõita 100-120 km tunnis, kuid kahjuks lõppes see juba kaugel enne
Awassat. Ja siis tuli eriti aeglane lõik. Kiirteest veel … hiinlased ei
tahtnudki Etioopialt raha, vaid hoopis maavarasid – hõbedat, kulda ja muid
maake. Kusjuures ehitavad nad vist üle maailma teid, sest olen juba mitmes
riigis kohanud hiinlaste ehitatud teid. Aga sõita seal oli hea.
Teel Awassasse
läbisime mitmeid asulaid, kuid enamus ajast ümbritsesid meid põllud ja väheste
puudega kaetud rohumaad. Põllumajandus on kohalikele üheks oluliseks äraelamise
allikaks. Siiski pole need maad harijate omad, vaid kuuluvad enamasti riigile,
mis võtab kümnendiku saagist rendi katteks. On ju vaja toita 15 miljonilist
sõjaväge ja kõiki riigiametnikke. Kusjuures sõjaväkke minejaid on palju-palju,
sest seal saab toidu lauale. Nälg on Etioopia üks kõige suurem probleem.
Ebavõrdus hüvede jagunemises on selles riigis väga suur. Teedel võib näha nii
elektrimersusid ja muid luksusautosid, kuid samas on teeääred täis
toidupalukest anuvaid inimesi. Meie reisigrupi daamid, kes ei suutnud oma
portsjone lõpuni süüa, lasid jäägid sisse pakkida ja viisid esimesele
abivajajale. Nad olid nii tänulikud toidu eest. Eks igal pool, kuhu me läksime,
jooksid lapsed meie juurde raha anuma ja ka täiskasvanud küsisid almust, kuid
kahjuks on meie grupp liiga väike, et kõiki aidata. Enamasti pidime palujatest
mööda vaadates oma teed jätkama … sest kui oleks ühele andnud midagi, siis
poleks me enam juurde ruttavate abipalujate hulgast välja saanud. Kahju, kuid
nii see on.
Eesleid,
kellega ringi liikuda ja asju vedada, on lõunapoolsetes Etioopia osades
ilmselgelt rohkem kui autosid. Eeslitega veetakse vett, sest seda napib nii
inimestele, loomadele kui taimedele. Eeslitega veetakse põllumajandussaadusi ja
sõidetakse suurte seltskondadena ringi. Kusjuures seisavad sageli eeslijuhid ja
reisijad uljalt aluste peal püsti ja liikumiskiirus on ikka märkimisväärne. Samas
oli eeslirakendite vahel päris raske manööverdada, buss võttis vahel ikka hoo
täiesti maha. Ja siis veel hullud magavad politseinikud … sealt ülesõit oli
omaette elamus.
Lõuna tegime
Ziway järve ääres. Väga imeliku värviga järvevesi … kui aga sõitma hakkasime,
siis nägime järvevee värvuse põhjust. Selle järve ääres kõrgusid tuhanded
meeletult suured kasvuhooned, kus kasvatati roose. Kuna selleks kasutatakse
tonnide viisi erinevaid kemikaale, siis on reostuse põhjus ilmselge. Meie giid
rääkis ka roosikasvatuses töötavatest inimestest … nende tööpäevad on kuni
kaheteist tunnised ja tasu selle tapva töö eest on vaid 100-120 eurot kuus.
Kusjuures just nimelt tapva, sest roosikasvatajate keskmine eluiga pidi olema
40 aastat… keemia mõju Täielik orjatöö. Need kasvuhooned kuulvad aga Iisraeli
ärimeestele, kes sellega raha kokku kühveldavad. Roosid lähevad eksporti … need
on Etioopia suuruselt teine eksperdiartikkel kohvi järel. Kõige rohkem müüakse
neid Hollandisse ja sealtkaudu jõuavad need kõikjale Euroopa turgudele.
Kusjuures ka Eestisse. Kui ostate meil eriti pika varrega kauneid roose, mis
väidetavalt on Hollandist, siis suure tõenäosusega on need kasvatatud just
Etioopias. Mõtlemise koht.
Vahetult enne
Awassasse jõudmist tankisime bussi paagid täis ja lisaks veel oma 80 liitrit
katusel asuvatesse kanistritesse, sest lõuna pool pidi tankimisega keeruline
olema. Kütuse maksumus oli 80,43 birri liiter ehk umbes 1,3 eurot … nagu
meiligi, kuid arvestades kohalikku elatustaset, siis on see ikka kallis mis
kallis. Samas … palju neid kohalikke üldse on, kes saavad tankida …
Õhtul tegin
veel tiiru Awassa linna peal … enne õhtusööki. Loomad on siin linnaelus täiesti
tavaline nähtus, Söövad haljasaladel ja jalutavad vabalt ringi … kitsed, lehmad
ning loomulikult kassid-koerad. Laupäeva õhtu puhul olid paljud kohalikud
istumas kohvikutes … kui neid nii võib nimetada … ja jõid enamasti õlut. Mõned aga magasid tee ääres või siis otsisid endale öömaja. Lõppkokkuvõtteks
oli taas tore päev. Üks väike intsident küll oli … mingi putukas hammustas mind
kaelast ja tuli kiirelt päris arvestatav punn üles. Meie grupi
meditsiiniharidusega liige vaatas selle üle ja tuvastas, et kedagi punni sees
pole (munad või vasted) ning kuna olin kaasa võtnud suure koguse Cutasepti,
siis kastsin punni ohtralt desinfektsioonivahendiga ning järgmiseks hommikuks
oli see vähenenud olematuks ja ka valu oli läind.
Internett on
hotellis Oasis nii ebaturvaline, et minu arvuti turvaprogramm hakkas karjuma ja
ei lasknudki mind wifi võrku. Seega kirjutan blogi Wordis ja pärast kopeerin
võrku. Seega saab seda blogi lugeda siis kui saabub turvalisem ühendus.
Homme lähme Sidama hõimule külla ja teeme palju muud huvitavat. Üha põnevamaks läheb.
XXX
Hommikul läks
uni ära kella kuue paiku. Linnud hakkasid väljas igasuguseid hääli tegema ja
tuba läks valgeks. Eks sai õhtul varakult voodi ka mindud. Kuid kui juba
ärgatud sai, siis tuleb midagi teha. Panin hips-hops riidesse ja läksin välja.
Ning ega ma ei kahetsenud. Väljas ärkas just loodus … ahvid tegid kisa ja
otsisid toitu, linnud lendasid siia-sinna ja tänavad olid suhtelselt
inimtühjad. Vaid mõned sportlikud etiooplased harjutasid pikamaajooksu ning
tegid igasugu harjutusi. Tõesti, mööda tänavat edasi minnes kohtasin kümneid
sporditegijaid. Nii need Gebrselassie´d sünnivad. Kusjuures tänava ääres olid
ka igasugu välivahendid jõuharjutusteks.
Tee äärde jäi kirik. Kuna oli
pühapäev, siis oli kirik rahvast täis. Siinkandis pidid lisaks kristlastele ja
moslemitele olema palju ka maa-usulisi, kes usuvad. Et loodusel on hing. Kuid
kirik oli kristlik. Kõik kandsid valgeid rüüsid ning palvetasid. Jumala
kummardajaid oli nii kirikuaias kui ka ümber aia, mehed-naised eraldi. Nii on
siin kombeks. Kui lähedal palli mängivad poisid liiga hoogu läksid, siis said
nad pahandada. Kirik on kohalikele väga püha paik.
Seadsin sammud edasi järve poole,
sest eelmisel õhtul läksin erinevalt teistest linna peale ja järv jäi nägemata.
Järveäärne promenaad oli pikk-pikk. Kõigepealt läksin paremale. Kui eelmisest
õhtust rääkisid promneerijad, et kohalikke oli palju ning mitmed neist tahtsid
midagi, siis nüüd oli järve kaldarajal vaid üksikuid kalamehi õngedega ning
mõned jalutajad. See-eest linde oli kuhjaga. Igasuguseid sulelisi oli ni vees
kui ka kaldal endale toitu otsimas. Ma loomulikult kasutasin võimalust ja
muudkui pildistasin ja filmisin. Mõnus oli. Värske õhk, soe tuuleke,
päikesetõus ja … no mis sa hing veel tahad. Mis oli ka oluline, keegi ei
tüüdanud … kuid need kes vastu tulid tervitasid viisakalt „Assalam“ ja läksid
rahulikult edasi. Kuid pikalt seal olla ei saanud, sest kella poole üheksa ajal
pidime minema kalaturule ja kirikusse missat vaatama. Enne oli vaja veel
hommikust süüa ja korra dušši alt läbi hüpata.
Kalaturg oli ehe koht. Meie olime
seal ainsad „võõrkehad“. Käis nii kauplemine erinevate järveandidega kui ka
erinevate kalatoitude söömine. Ka meile pakuti palukest, kuid loobusime
viisakalt, sest pole ikka eriti turvaline süüa otse kalaturul toitu, mille
valmistamisviisi me ei teadnud. Rannas lappasid mehed võrke, ümberringi
kondised ja lendasid veelinnud, kes kõik tahtsid oma osa saada ning melu oli
täielik. Ega turg väga suur polnud … ehk paarkümmend müüjat, kuid saime tunde
kätte.
Sealt edasi viis tee kirikusse.
Erinevalt kalaturust, oli seal sadu, kui mitte tuhatkond palvetajat. Preestrid
istusid tähtsalt kirikuesisel ja üks neist luges palvust. Inimesed kuulasid
hardunult … Preester jutlustas taevariigist, mis ootab nii vaeseid kui rikkaid
tublisid jumalasulaseid. Vaestele on see vast pisutki trööstiks, sest ega neil
sellel maal kerge pole. Taas panin tähele, et mehed ja naised istusid eraldi.
Isegi kirikusse sisenemiseks olid eri soost inimestel erinevad sissepääsud.
Ilus missa oli. Kuulsin, et just selle päeval oli suur püha, kuid ei saanud
aru, milline.
|
Meie giid "võitja" |
Siinkohal panen kirja eileõhtuse
jutu meie giidilt. Nimelt ei tea ta oma sünnipäeva päeva, sest kui ta sündis
kaugel külas, siis keegi ei kirjutanud üles seda hetke. Kui ta tahtis aga
dokumenti, et minna välismaale õppima, siis tuli külakogukond kokku ja arutati,
millal see küll võis olla … ja pandi mingi päev kirja. Kuid mitte sellest ei
tahtnud ma kirjutada. Kirikus olles tuli meelde, mis ta rääkis oma nimesaamise
loost. Nimelt oli tema isa väga vägivaldne ja ema sai sageli tunda füüsilist
vägivalda. Ka siis, kui ema oli kaheksandat kuud lapseootel, sai ta kord oma
mehe käest korralikult peksa. Ema oli läinud oma ema juurde ja kui see nägi
sinikaid, kaebas oma väimehe kohtusse. Külakohus tuli kokku ja otsustas:“Jah,
mees peksis oma naist. Tõsi. Kuid mis seal ebaharilikku või karistatavat on?
See on ju tema naine, mitte võõras.“ Ning giidi isa ei saanudki karistada … ja
pani natukese aja pärast sündinud pojale nimeks kohalikus keeles „võitja“, sest
ta võitis kohtus. Vot selline lugu. Pillel, minu Ihaste kogukonnakaaslasel, on
siin kõvasti tööd. Sooline ebavõrdsus ja koduvägivald on kõikjal. Mees võib
teha seda, mida tahab… seda isegi tänapäeval.
|
Kohvioad kuivamas |
Pärast kirikut tegime väikse sõidu
ja jõudsime Sidama rahva külla. Seal on meil ka majutus … toredates vitstest
punutud ja rookatustega ümarates majakestes. Väga eksootiline. Käisime ka ühes
talus külas, kus pererahvas oskas teha vanal traditsioonilisel viisil mingist
palmilaadsest taimest jahu ning küpsetas sellest leivasarnast toitu. Selle
toidu valmistamiseks võeti puust säsiosa, tehti see peeneks ning pandi kolmeks neljaks kuuks maa alla laagerduma. Siis sõtkuti seda nagu tainast ja pressiti
rätikutega vesi välja. Saadud kuivale jahusarnasele ainele lisati soola ja
küpsetati kuumal plaadil lõkke kohal. Maistes natuke hapukalt, kuid oli söödav.
Tõsi, kohalikud ei söönus seda paljalt. Nad tegid sellest nagu vrapi – võtsid
liha ja salatit koos „leivaga“ ja nautisid seda toitu. Nojah. Mina sellise
toidu fänn pole. Kuid oli huvitav maitsta. Nagu ma juba eelmistes blogides
kirjutasin, on Etioopia suur kohviekspertija. Ka sadamalased kasvatavad kohvi
ning teevad sellest siis ise jooki. Ka kohvi valmistamisel käis kõik käsitsi –
alates ubade korjamisest ja kuivatamisest, ubade röstimisest ja purustamisest
uhmris ning lõpetades kohvi valmistamisega. Kuna ma kohvi ei joo, siis jäi see
jook proovimata. Lõhnas küll nagu kohvi. Huvitav oli selliseid traditsioonilisi
toiduvalmistamise meetodeid näha ja elektrita ning korstnata savist elamus …
kus olid ka loomad … ning istuda ja tehtud roogi nautida. Kuid seda, et nad
just täpselt nii iga päev endale niimoodi toitu valmistavad, ma ei uskunud. Pigem oli
see ikka meile näitamiseks. Samas … töövõtted olid neil küll käe sees … kõik
käis kiirelt ja korralikult.
|
Meie lodge |
Paraku oli juba külla minnes
hakanud vihma tibutama ning meie planeeritud matk kohalikus looduses jäi ära.
Kuid mis teha. Ju me siis pahandasime kirikus pildistamisega jumalat ning ta
karistas meid äikesevihmaga. Tagasitee
külast mööda porist rada vihmasajus oli täitsa ekstreemne … ei tahtnud järgmisi
päevi kipsis jalaga või käega veeta. Õnneks läks kõik kõigil hästi ja jõudsime
õnnelikult tagasi ööbimiskohta. Kuna ma
olin lõuna vahele jätnud, siis maitses õhtusöök hästi. … ühe väikse vahepala
veel lõpetuseks kirjutan. Nimelt on Etioopias toidukohtades hinnad ilma maksudeta
ja lisandub ka teenustasu, mis igas kohas on erinev. Muidu ei pannud seda tähele,
kuid eelmisel õhtul olin lõunasöögist nii pungil, et võtsin toiduks vaid riisi
lihaga, mis maksis 220 birri. Kuna summa oli nii väike, jäi see meelde. Kuid
kui arve tuli, oli see 278 birri ehk umbes 20% kallim. Eelmised korrad makstes
polnud seda tähelegi pannud, sest siis olid summad suuremad ja ei jäänud
meelde, mis menüüs oli. Vot. Etioopiasse sattudes tuleb seda jälgida. Jälle
targem.
Homme sõidame Dorze hõimu külla.
Aga sinna sõitmiseks tuleb taas pikk tee läbida… kuid ees on ootamas kaks päeva
viietärnihotellis. Selle hotelliketi olla rajanud Gebrselassie oma auhinnarahadest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar