|
Potala palee kontserdipaigast vaadatuna |
Õhtuks
olin tagasi Lhasas ja läksin väga kontserdile. Väidetavalt
osales seal 600 artisti, 400 jakki, hulgaliselt lambaid ja hobuseid. See oli
Tiibeti lugu 1300 aastat tagasi. Väga suurejooneline etendus, mille käigus
sadas lund nii areenil kui pealtvaatajatele, liikusid suured loomakarjad ja
osales tõesti sadu artiste. Jakke oli küll oluliselt vähem lubatust, alla saja, kuid see pole hetkel oluline.
|
Etendus toimus mäeküljel umbes 3-4 hektari suurusel maa-alal |
|
suurejooneline etendus |
Kõik oli nagu super, kuid … ma ei suutnud ära
harjuda sellega, et kohalikud ja hiinlased kogu etenduse aja üksteisele kõva
häälega toimunut kommenteerisid. Kui pealtvaatajate hulgas ringi vaatasin, siis
nägin paljusid nutitelefoni näppivaid hiinlasi. Kultuuride erinevus on ikka
suur. Ja kui hakkasin vaatama üksikute artistide näoilmeid ja käitumist, siis
tekkis arvamus, et areenil tegi palju inimesi oma tööd. Näha oli pingutusi,
grimasse ja kohati ka meeleheidet.
|
lumesadu kuumal suveõhtul |
Osalejatel polnud toimunust mõnu. Tõmbasin
paralleele meie suurejooneliste tantsupidudega ja … nii palju kui mina olen
seal osalenud, siis tantsijad naudivad etendusi. Lõpus oli veel pildistamine
koos artistidega. See oli nii koomiline … kõik tormasid lavale, esinejate
vahele ja taha ja lasid ennast siis fotografeerida. Artistid aga seisid ja
ootasid, kuni see palagan lõpeb. Kuna mul polnud himu lavale tormata, siis
vaatasin väikselt distantsilt näitlejate nägusid ja mõtlesin … millest nad
võiks mõelda ja mida tunda. Tänuavalduste asemel neile etenduse eest kasutatakse
neid atraktsioonidena fotografeerimiseks. Näod olid erinevad: mõned püüdsid
pingsalt naeratada, mõned vaatasid pildistajaid, mõned olid kurvad ja väsinud.
Mul hakkas neist natuke kahjugi. Kuid mis nende peades tegelikult toimus, ei
saa ma kunagi teada.
Tiibetist
veel. Tiibetlased söövad väga harva kala, sest nende usk ei soosi elusolendite
tapmist. Kui oled hukanud kedagi, siis see arvestatakse sinu viimsepäevakohtus.
Kuna kalad on aga väga väikesed, siis neid tuleks hukata toiduks palju rohkem
kui näiteks jakke. Selline põhjus siis vähesele kalasöömisele. Kui kusagil
pakuti toiduks kala, siis see oli hiinlaste toidukoht, mitte tiibetlaste oma. Samas
on Tiibeti budistlikel munkadel lubatud liha söömine, sest sellistes karmides
tingimustes, nagu nad elavad, poleks ilma lihatoiduta võimalik ellu jääda. Usust veel niipalju, et tiibetlased nimetavad oma
usku suureks budismiks ja ülejäänud maailma usku väikeseks budismiks. Põhjus on
selles, et kui mujal usklikud palvetavad iseenda ja oma soovide täitumise eest,
siis tiibetlased palvetavad teiste eest ja mitte kunagi iseenda eest.
Ja
selle osa lõpetuseks siis ka majavammist, kellele ma külla tulin. Majavamm on
pärit Himaalaja mäestikust kolme kilomeetri kõrguselt. Ma lootsin väga, et just
Tiibetis saan ma minna metsa ja vaadata seal majavammi looduslikku kodu (Eestis
levib majavamm vaid hoonetes). Aga mis selgus – Tiibeti selles osas, kus ma
liikusin, polnud okaspuumetsa … tegelikult polnud seal üldse metsa. Vahel harva
leidus pisut istutatud papli- ja pajusalusid, kuid metsa polnud. Küll aga
kuulsin meie kohalikult giidilt, et hoonetes leidub sellist (ma näitasin
fotosid majavammist) seent küll, kuid metsa on Tiibetis väga vähe. Ja isegi kui
ma mõned okaspuud leidsin, siis nende mahakukkunud oksad ja puutüved kasutati
nii kiiresti kütteks, et seal ei saanud mingi seen oma niidistikku levitada.
Vot selline teema majavammiga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar