neljapäev, 7. märts 2024

Varssavi omapärad.

Kuna kodus istudes uued tehnoloogiad kohale ei tule ja internetis on palju turundusalast müra ja üldse palju pahna, siis otsustasin sellel aastal külastada mitut messi ja konverentsi erinevates maailma paikades. Esimeseks sai valitud puidutehnoloogia mess Wood Tech Warsaw Expo. Eesmärgiks leida meie vahvärk rajatistele lisatehnoloogiad. Nii ma siis ühel kenal esmaspäeva hommikul bussiga Tallinna lennujaama poole sõitma asusingi.

Kuna reisisin käsipagasige ja olin internetis teinud varajase check-in´i, siis läks lennujaama jõudmisest kuni lennuväravani (gate) vaid 22 minutit ... turvakontrollis katsetati parajasti ühel liinl uut tehnoloogiat, muidu oleks veel kiiremini läinud. Nii ma jõudsingi väravasse pisut vara ... kuid arvuti aitas aega sisustada ... sain mõned eksperthinnangud vormistatud. Kuid siis selgus, et veel lennuk ka hilineb ... Poola lennufirma LOT lennuk jõudis kohale hiljem oma pool tundi. Kui lennukisse saime, siis oleks pidanud olema juba poolel teel Varssavisse. Sain õnneks lennukis terve kolmese rea oma valdusse ja valmistusin väljalennuks ... kuid tutkit ... lennuk lülitas hoopis mootorid välja ja teatati, et tehniline rike ja väljalend viibib. Istusime lennukis tund aega ... ilma ventilatsioonita ... ja ootasime väljalendu. Pildistasin ajaviiteks lennufirma logosid ... Lõpuks ikka saime minema. Vaesekesed, kes Varssavis ümber pidid istuma jätkulennule ... mina õnneks ei pidanud.

Lennujaamas soetasin kohe kolme päeva ühistranspordi pileti (maksis 14.40) ning läksin bussiga hotelli, mis asus messikeskuse lähedal linna ääres. Väike sekeldus ikka oli, sest minu telefoni andmerändlus ei tahtnud kuidagi käivituda ja sellepärast ei saanud mapsi tööle. Õnneks olin juba eelnevalt vaadanud väljumispeatuse ja enne seda vajutasin stop nupule, sest see peatus oli "na zdanie" ehk nõudepeatus. Kuid selgus, et minu nupp ei töötanud ja olin ainuke väljuja. Seega sõitsin peatusest mööda. Õnneks märkas üks kohalik minu kimbatust ja hõikas ettepoole, kus vajutati töötavale nupule ... kuid buss peatus siis alles järmises peatuses. Kuna olin äärelinnas, siis peatuste vahe oli korralik. Nii ma siis kõmpisingi õhtupimedas vihmaga mööda üksildast teed tagasi hotelli suunas. Läbimärjana, kuid õnnelikuna jõudsin hotelli ja panin riided kuivama. Jalad lõid tuld välja, kuid hommikuks olin kenasti taastunud ja sõitsin messikeskusse.

Messil selgus, et see on ühepäevamess ehk ettevõtteid oli palju oma kaupa näitamas, kuid mulle huvitavaid vähe. Sain viie tunniga kogu messi läbi käidud, huvitavates kohtades juttu puhutud ning kontaktid üles kirjutatud. Kõige olulisema ... nelikanthöövli lisade info ... sain õnneks kätte, seega polnud mess ilmaasjata. Uusi käsitööriistu uudistasin ka pikalt ... kusjuures just seadmete abivahendeid, millega sai seadmeid fikseerida ja kaldenurkasid muuta ja nende abil igasugu operatsioone teha. Selliseid läheb tappide tegemisel vaja. Lõpuks jõudsin taas väsinuna ja valutavate jalgadega hotelli tagasi ning hakkasin tegema plaane järgmiseks päevaks, sest tagasilend oli alles ülehomme ehk tekkis vaba päev.

Sõin hommikusöögi ning sõitsin kõigepealt kesklinna Lazineki parki, mis oli hirmsuur ja seal oli päris mõnus jalutada. Kevad andis endast juba märku, puudlehed olid hiirekõrvus ja linnud laulsid. Pargis oli palju kohalikke jalutajaid ... lastega ja ilma. Ning hulgaliselt muuseume, skulptuure ja muid vaatamisväärsusi. Võtsin aega ja jalutasin rahulikult pargist diagonaalis läbi. Kõige rohkem meeldis mulle üks eriline skulptuur ... mis meenutas mulle reisile mineva mehe suhtlemist oma naisega ... mees vaatab kaugusse ja tahab minna, kuid naine anub teda jääma. Ümisesin seda vaadates Jaan Tätte laulukest pikast sirgest mehest pikal sirgel teel. Nagu fotolt näha oli pargis ka hulgaliselt veesilmi ja rohelust. Seal sõitsid vaid elektriautod ja oli üldse väga mõnus ja rahulik. Park keset linna ... nagu New Yorgis Central park ... vägev. Miks küll Tartus pargid hooneid täis ehitatakse?

Pargi teises otsas olid riigiasutused ja sinnapoole jõudes hakkasin kuulma mingeid kõlarist tulevaid hüüdlauseid, rahvahulga kära, pauke ja pasunaid. Kõmpisin huvi pärast selles suunas ja jõudsin ühe suure riigiasutuse maja ette, kus oli miiting ... lipud lehvisid, pasunad tuututasid. Kohe minu kõrval plahvatas paukpadrun, mis täitsa ehmatas. Õnneks ei aetud siin meeleavaldust pisargaasiga laiali, nagu kunagi Tšiilis juhtus. Toonast kogemust ei taha küll korrata....  Enamus miitingul olid vanemapoolsed ja keskealised mehed, kuid oli ka naisi ja mõned üksikud nooremad. Proovisin kõnetada mehi, kuid need ei rääkinud inglise keelt, siis proovisin sama kahe paarikesega ... tulemus sama ... ei midagi. Alles viies katse peaaegu õnnestus ... sain kätte sõna "farmer" ja Ukraina. Kuna oli poliitiliste sündmustega kursis, siis sain aru, et kohalikud põllumehed protestivad Ukraina vilja vastu, mis on odav ja mida on palju. Märgilise tähendusega on see, et enamik oli umbkeelseid vanemapoolseid mehi, kes siin meelt avaldasid. Näha oli ka Solidarnosti lippe. Minu isiklik arvamus on, et sellised demonstratsioonid ja meediat kuuldud teede sulgemised on kitsarinnalised tegevused. Valitsuse mäelt linna peale suundudes möödusin Vene saatkonnast, mis oli meeleavalduse lähedal ... ja mõtlesin, et küll seal istuvad inimesed rõõmustavad. Kusjuures ... vene keelt oli Varssavi kesklinnas üllatavalt palju kuulda. Just nimelt vene, mitte ukraina keelt. Suudan neid päris hästi eristada, sest olin Ukrainas sõjaväes ... poolteist aastat.

Trammiteede ehitus segab ka Varssavis kõvasti liiklust. Mul on täitsa hea meel, et loobusin autorendi mõttest ja võtsin ette teekonna ühistranspordiga mööda linna. Parkida pole ju siin kusagil võimalik, ummikud igal pool ja lisaks veel teedeehitused, mis tegi suurel hulgal tänavaid suletuks ja läbimatuks. Ühistranspordile olid aga oma read ja trammid sõitsid ... vähemalt neis kohtades, kuhu ma minna tahtsin. No ja arvake, kes tegi ehitustöid ... ikka Budimex ... eestlaste vana tuttav ehitusfirma, mis Tallinnas on hulgaliselt töid teostanud ... siis kui Eesti ehitus veel lapsekingades oli. Fotol olevalt ristteelt üle minnes tundsin tööliste higi ja mustade riiete lõhna ... ja välikäimlate lehka ...

Kuna päev oli veel noor, siis jätkasin linnaga tutvumist kesklinna Central Station piirkonnas, kus oli vana arhitektuur kõrvuti kaasaegsega. Päris huvitav vaatepilt. Kõndisin parempoolse hoone juurde ja avastasin, et see on tehnoloogiamuuseum. Ei saanud jätta sisse astumata. Kusjuures oli see sellel päeval tasuta ... mitte et ma kaheteist zloti pärast oleks mures olnud. Muuseum oli huvitav. Mulle meeldisid eriti esimesed pesumasinad, kalkulaatorid ja loomulikult autod. Oli mida vaadata. Kõndisin seal üle tunni ja uudistasin eksponaate. Pärast sõin hilist lõunat kõrval asetsevas väga modernses kaubanduskeskuses ... vinge värk. Panen mõned fotod siia.

Pesumasin

Vaade kaubanduskeskuse sisemusele

Õhtul sõin hotelli restoranis korraliku õhtusöögi. Kusjuures on toidud siin erilised. Fotol on veiseliha tartar ... suur ports hakkliha, mille ümber on lisandid, mida ise sisse segada. Algul tundus pisut õõvastav, kuid kui sööma hakkasin, siis maitses väga hästi.  Kalkinišnitsel pearoaks nii atraktiivne ja maitsev polnud, kuid kõlbas ära süüa. Hommikusöögiks olid ka erilised toidud. Täidetud munad, eriline väga maitsekas sült, mustade ploomide ja virsikutega täidetud liharull, imehea pasteet, erinevad juustud ja palju muud huvitavat. Isegi pannkoogid olid erilised, toorjuustu täidisega ja peal olid kirsid, karamelliseeritud ananassitükid ja mingid puuviljad veel. Jäin täitsa rahule pärast Maitsva Tartu roogade nautimist ... latt oli kõrge, kuid kohalikud toidud suutsid üllatada.

Nii need kolm päeva möödusid. Hetkel istun hotellis viimaseid minuteid ja hakkan tagasi Chopin´i  lennujaama poole liikuma. Kusjuures selle kuulsa muusiku nimega on siin nii tänavad, muuseumid, lennujaamad kui muud kohad. Loodan, et tagasitee saab olema probleemideta. Kuid igaks juhuks ei postita veel seda blogi ... sest kes teab, mis LOT mulle seekord üllatuseks pakub ...

Ja nagu ma ennustasingi, hilines LOT jälle pisut üle poole tunni ... kuid õnneks jõudsin bussile.